Propaganda in de klas
Propaganda is actueler dan ooit…
Van verkiezingspropaganda tot klimaat’spijbelaars’. Vandaag verschijnt propaganda in veel verschillende vormen en via diverse kanalen. Jongeren komen hier sowieso mee in aanraking. Het speelt in op hun gevoelens, wakkert gedachten aan en probeert hun gedrag te beïnvloeden.
Het is nooit eerder zo belangrijk geweest om de complexe rol van propaganda in de samenleving te onderzoeken.
Hoe omgaan met al die (nieuwe) vormen van propaganda?
Herbekijk het online webinar
Lesgeven over (hedendaagse) propaganda is niet eenvoudig. Hoe kan je propagandatechnieken bijbrengen zonder actief propaganda te verspreiden? Zijn er voorbeelden die wel gemakkelijk te gebruiken zijn in een klascontext? … Mediawijs en Kazerne Dossin hebben elk ervaring in het educatief aan de slag gaan met propaganda. In een webinar onderzochten en bediscussieerden ze – samen met de deelnemers – diverse voorbeelden van (hedendaagse) propaganda en deelden ze educatieve ervaringen.
Het webinar was een samenwerking van Mediawijs, Kazerne Dossin en het Bijzonder Comité voor Herinneringseducatie. Het richtte zich tot leerkrachten (secundair), studenten en andere geïnteresseerden.
9 lesideeën over propaganda
Binnen het project Mind Over Media EU werden negen lessen ontwikkeld en getest door Renee Hobbs van het Media Education Lab en Bert Pieters van Mediawijs – Vlaams Kenniscentrum Digitale en Mediawijsheid.
De activiteiten zijn een aanvulling op de leerervaring bij het online platform www.mindovermedia.be.
- Propaganda definiëren
Er bestaan veel definities van propaganda, die allemaal gemeenschappelijke elementen bevatten en een weergave vormen van veranderende tijden en contexten - Propagandatechnieken herkennen
Hoewel het vele vormen kan aannemen, kun je propaganda herkennen aan het gebruik van technieken die sterke emoties opwekken, ideeën vereenvoudigen, inspelen op de noden van het publiek, en tegenstanders aanvallen - Delen, of Niet Delen?
Het is belangrijk om bewust na te denken over de mogelijke voor- en nadelen van propaganda wanneer mensen deelnemen aan het verspreiden van propaganda via sociale netwerken - Waar vind je propaganda?
Het kan lastig zijn om propaganda te herkennen wanneer het verborgen zit in entertainment, educatie, of het nieuws, omdat we het daar niet verwachten - Propaganda kritisch analyseren
Analyseer propaganda aan de hand van kritische vragen om de auteur, het doel en onderwerp van de boodschap te identificeren, en bekijk verschillende mogelijke interpretaties en reacties - Maak je eigen propaganda
In deze les maken jongeren zelf propaganda, een actieve introductie in de verschillende propgandatechnieken. Belangrijk is te achterhalen waarom je je laat overtuigen door een bepaalde campagne. - Verkiezingen en propaganda
Hoe gaan de verschillende politieke partijen te werk om de kiezer overtuigen om voor hun partij te stemmen? - De kracht van woorden
Woorden kunnen ons op een subtiele manier beïnvloeden. Politici, journalisten, reclamemakers, … proberen onze gedachten en gedrag vaak bewust te sturen met metaforen en eufemismen. - Een campagne voor de goede zaak
Propaganda werkt zelden direct. Sensibiliseringscampagnes en propaganda werken pas echt als de boodschap regelmatig herhaald wordt én als de boodschap heel toegepast is op een specifieke doelgroep
Collecties uit het Archief voor Onderwijs
Samen met het Archief voor Onderwijs verzamelden we video- en audiofragmenten bij de laatste drie lessen. Deze kan je direct in je les inzetten.
Alle leerkrachten met een actief stamboeknummer of lerarenkaartnummer, en alle leerkrachten in opleiding kunnen hier gebruik van maken.
Ga direct naar de collecties: Verkiezingen en propaganda / De kracht van woorden / Een campagne voor de goede zaak