Online themadossiers - In de kijker
In deze dossiers worden artikels van de verschillende onafhankelijke nieuwssites over een bepaald thema naast elkaar gelegd en vergeleken.
Maar er zijn ook enkele algemene themadossiers over bijvoorbeeld Datajournalistiek en stripjournalistiek.
Welke algemene themadossiers er al zijn, ontdek je hieronder:
- Stripjournalistiek
- Natuurlijk is dat echte journalistiek. Stripjournaliste Nathalie Carpentier toont aan waarom.
- Wat is Datajournalistiek
- Er zijn steeds meer data (of ‘gegevens’) voor handen, niet het minst door het bestaan van sociale media. Maar doorgaans verzeilen data in rekenbladen, tabellen en grafieken. Niet echt sexy materiaal om een verhaal, laat staan een journalistiek verhaal van te maken. Maarten Lambrechts is datajournalist en daarom de ideale persoon om uit te leggen hoe dat gebeurt, wat de eventuele gevolgen ervan kunnen zijn, en waarom journalisten er zich mee bezig zouden moeten houden.
- De foto kritisch bekeken
- Sandra Mermans is freelance fotograaf voor Charlie Magazine en lector fotografie aan de Artesis-Plantijnhogeschool in Antwerpen. Sandra legt uit wat het belang en de invloed is van een foto bij een artikel.
- Opinie, column, duiding, analyse: wat is het verschil?
- Naast de klassieke berichtgeving verschijnen er in de media om de haverklap opinies, columns, analyses en duiding. Ze maken wezenlijk deel uit van de journalistiek. Maar wat is het verschil tussen opinie, column, analyse en duiding? Tom Cochez van Apache legt het uit.
- Ideologie in de journalistiek
- Er wordt al eens gezegd dat journalistiek neutraal en objectief moet zijn, dat er geen plaats is voor ideologie en overtuiging. Pieter Bauwens van Doorbraak.be en Thomas Decreus van DeWereldMorgen.be zijn het daar niet mee eens. In dit filmpje leggen ze uit dat ideologie en overtuiging wel degelijk een plaats hebben binnen de journalistiek, al verschillen ze hier en daar wel van mening.
- Online journalistiek
- Kris Custers van het jongerenmedia-agentschap StampMedia legt uit wat de voor- en nadelen zijn van online journalistiek. Er zijn heel wat valkuilen, maar het biedt vooral veel meer mogelijkheden dan offline journalistiek.
- Cartoons in de journalistiek
- Soms zijn het kleine kunstwerkjes, soms niet meer dan enkele pennentrekken. Soms zijn ze heel confronterend, en soms schoppen ze je een geweten. Maar doorgaans zijn cartoons altijd grappig en geven ze commentaar op gebeurtenissen of personen.
Katrien Scheir, die onder andere cartoons maakt voor Apache, en Erwin Vanmol, die de huiscartoonist van Doorbraak is, vertellen over wat een cartoon volgens hen hoort te zijn, en wat het betekent om cartoonist te zijn.
- Soms zijn het kleine kunstwerkjes, soms niet meer dan enkele pennentrekken. Soms zijn ze heel confronterend, en soms schoppen ze je een geweten. Maar doorgaans zijn cartoons altijd grappig en geven ze commentaar op gebeurtenissen of personen.
- Cultuurjournalistiek
- Wouter Hillaert vertelt wat het betekent om cultuurjournalist te zijn en hoe cultuurjournalistiek zich onderscheidt van andere journalistiek.
- De rol van de hoofdredacteur
- Elk nieuwsmedium, of het nu een gedrukte krant, een digitaal magazine, een televisie- en/of radioprogramma is, heeft een redactie met een hoofdredacteur. Maar waarom is dat zo? Gie Goris is hoofdredacteur van MO* en legt in dit geanimeerde filmpje helder uit waarom een hoofdredacteur belangrijk is, en wat hij of zij precies doet.
- Wat is onderzoeksjournalistiek
- Onderzoeksjournalistiek zal wellicht nooit het meest sexy deel van de journalistiek worden. Doorgaans moet je ontzettend veel tekst lezen, of ellenlange interviews doorploegen. Daar hebben we toch geen tijd voor? Maar als je dat wel zou doen, zou er een hele andere wereld opengaan.
- Mediaconcentratie
- De Vlaamse Regulator voor de Media (VRM, de onafhankelijke toezichthouder voor de Vlaamse audiovisuele media) spreekt in haar rapport van 2020 over ‘mediaconcentratie’. Dat wil zeggen dat slechts een beperkt aantal personen of organisaties controle heeft over de informatiedoorstroming. En dat is niet goed voor de democratie, want mensen nemen beslissingen op basis van de informatie die ze krijgen, of vormen een mening over een bepaald onderwerp die dan weer van belang is in het stemhokje.
- Gebruik sociale media onafhankelijke redacties
- Grote mediabedrijven zetten dan ook, al dan niet gesubsidieerd, zwaar in op online nieuws. Maar hoe gaan kleine, onafhankelijke redacties om met sociale media?
De online themadossiers van de onafhankelijke nieuwssites (Apache, DeWereldMorgen.be, Doorbraak.be, MO*/MO.be, newsmonkey, rekto:verso en StampMedia) kan je het hele schooljaar door gratis raadplegen.