Ons internetgebruik
Explodeert (en dat heeft zijn gevolgen), maar geen wifi op de trein
27 oktober 2021
*** (De verklaring voor de sterretjes vind je hier.)
Al ons internetgebruik kost bakken energie (1 procent van het globale energieverbruik) en stoot dan nog eens bakken CO2 uit door het draaiende houden en het koelen van de servers waar onze informatie wordt opgeslagen en doorgestuurd. Hoe kan dat klimaat neutraler? Door wifi van de trein te weren, moet de NMBS gedacht hebben. En wat met de algoritmes die ons internetgebruik reguleren? Zouden die niet beter zelf gereguleerd worden?
Omdat wij graag weten wat jullie denken over de themadossiers, zodat we waar nodig kunnen aanpassen en verbeteren, vragen we jullie om dit beoordelingsformulier in te vullen. Alvast hartelijk dank!
Koeling
Alles, maar dan ook werkelijk alles wat we doen op het internet passeert een server. Of liever passeert datacenters die volgepakt staan met servers, lezen we op eos. Die dingen draaien op elektriciteit, worden bloedheet, en moeten afgekoeld worden, een proces waarbij de meeste energie gebruikt wordt. In Saint-Ghislain, nabij Bergen, staat het grootste datacenter van het land, een datacenter in het bezit van Google. Nu kun je veel over Google zeggen – daarover later meer – maar ze zijn wel heel hard bezig om hun datacenter klimaat neutraler te maken.
Kolossale CO2-uitstoot
We kunnen allemaal, maar dan ook werkelijk allemaal helpen. Enrique Ortiz, directeur van het Andes Amazon Fund, gaat op MO* dieper in op de kolossale CO2-impact van die datacenters. Naar schatting 80 procent van de energie voor het internet komt uit fossiele brandstoffen. Om dat concreet te maken: het gebruik, de opslag en de verzending van 1 GB aan informatie stoot wereldwijd per jaar 97 miljoen ton CO2 uit. En dan zwijgen we nog over het gebruik van water. Maar gelukkig wordt er wat aan gedaan. En kunnen we er dus zelf ook iets aan doen.
Trein zonder wifi
Terwijl we allemaal, maar dan ook werkelijk allemaal ons leven op zijn minst gedeeltelijk op het internet leiden (zie het vorige artikel), is er op de trein geen wifi en moet je terugvallen op de 4G-verbinding van je eigen toestel. En dat is niet stabiel in een voertuig dat aan 100 km per uur door de velden raast. Nochtans bieden de meeste Europese spoorwegmaatschappijen gratis wifi aan. Niet de NMBS. Waarom niet? Business AM zocht het uit.
Algoritmes zijn niet onschuldig
We krijgen er allemaal, maar dan ook werkelijk allemaal mee te maken: algoritmes. Ze vormen de basis van het verdienmodel van de Facebooks, Amazones, Googles en tutti quanti. Maar ze zijn niet onschuldig. De Afro-Amerikaanse mediaprofessor Safiya Umoja Noble ontdekte dat algoritmes van Google discriminerend werken, schrijft Sakina Elkayouhi op rekto:verso. Deels is dat het gevolg van vooroordelen en gebrek aan inclusie van de ontwikkelaars en hun teams, en dus min of meer onbedoeld. Maar er is ook sprake van bewuste manipulatie.
Vragen en discussiepunten
eos: Hoe maken we datacenters tegelijk groter en zuiniger?
Dat begint sterk op een vicieuze cirkel te lijken.
MO*: ‘Ons gezamenlijk internetgebruik heeft een kolossale impact op het klimaat’
Business AM: Waarom slagen we er in België maar niet in om wifi op de trein te krijgen?
Een trein die langsrijdt, lijkt voor zo’n toren op een heel dorp dat het netwerk betreedt en dan onmiddellijk ontkoppelt. Daar zijn ze niet voor gemaakt.”
rekto:verso: Lemme Google that for you: discriminerende algoritmes
Ziedaar meteen ook het probleem: sociale netwerken bieden een extreem uitvergrote versie van gefragmenteerde identiteiten. Online toont zich onze eigentijdse aandachtgeile egocultuur als onder een vergrootglas. We zijn er meer verbonden dan ooit, maar tegelijk staan we er als samenleving ook veel verder van elkaar af.
Dat komt omdat de algoritmes van sociale media er net op ingesteld zijn om zogenaamde filterbubbels te creëren. Ze versterken onze hypergevoeligheid voor likes en hypes en doen vooral extreme meningen de bovenhand halen.