Antwerpen schrapt projectsubsidies jonge kunstenaars
Waar zal de nieuwe Rubens, Van Hove, of Decleir vandaan komen?
26 oktober 2022
De stad Antwerpen schrapt de projectsubsidies voor jonge kunstenaars gedurende drie jaar. Het gaat over een bedrag van jaarlijks 720.000 euro waarmee jonge kunstenaars hun eerste stappen in de wereld van de kunsten kunnen zetten Broodnodig voor hun ontwikkeling. Schepen van Cultuur Nabilla Ait Daoud (N-VA) zegt dit met pijn in het hart te doen. Maar daar heeft de cultuursector, en al zeker de kunststudenten, geen boodschap aan. Deze laatsten trokken, samen met enkele gerenommeerde kunstenaars, naar het Antwerpse stadhuis om hun ongenoegen te uiten. Daarbij hoopten ze ook op een gesprek met de schepen, maar die geeft, tot nu toe, niet thuis.
Investeringen
Studenten van het Koninklijk Conservatorium Antwerpen vatten onder de noemer For Future heel vorige week post aan het Antwerpse stadhuis om zich te tonen, zodat het stadsbestuur en schepen van Cultuur Nabilla Ait Daoud in het bijzonder, kon zien wie er getroffen wordt door het schrappen van de projectsubsidies. StampMedia trok naar het protest en zag er studenten, niet alleen van het Conservatorium, geruggensteund door tal van grote artiesten. De studenten kloegen het gebrek aan toekomstperspectief aan, terwijl schrijver Tom Lanoye erop hamerde dat subsidies voor cultuur beschouwd moeten worden als investeringen.
Foto’s ©Elise Rosa Cornelis
Fijnmazig kunstennetwerk zit vol gaten
In dit opiniestuk op rekto:verso beschrijven jonge kunstenaars hoe ze zich bedrogen voelen. Waar ze er vroeger van uit gingen dat ze terecht zouden komen in een fijnmazig kunstennetwerk, hebben ze ontdekt dat dit netwerk vol gaten zit, waar ze als kleine garnalen door vallen. Hoe hard ze ook werken, hoe hard ze ook hun best doen. Ze hebben nauwelijks nog ruimte om te spartelen. En in Antwerpen hebben ze zelfs dat niet meer.
Vragen en discussiepunten
StampMedia: Projectsubsidies geschrapt: Antwerpse kunststudenten reageren met creatief protest
rekto:verso: Voor ons, kleine garnalen, voelt de kunstensector stilaan als de Dode Zee
De schrijvers van dit opiniestuk stellen voor om op de plek waar nu geprotesteerd wordt aan het stadhuis in Antwerpen, een nieuwe vaste speelplek te maken voor de komende drie jaar. Zou dat een opening naar dialoog kunnen creëren? Of zouden ze eraan hangen voor de moeite?