Waterstof
Energiebron van de toekomst
08 maart 2023
Waterstof is geen onbekende in de energiewereld, maar het komt niet vrij voor en moet dus geproduceerd worden. Dat kost energie, wat dan weer zorgt voor CO2-uitstoot. Wetenschappelijk onderzoek uit verschillende hoeken brengt echter hoopvol nieuws. Zo kan waterstof uit elektrolyse van zeewater gemaakt worden. Bovendien blijkt ook dat waterstof een goede opslagplaats voor energie is. Vooral in de diepvriezer. En er is meer: voor het eerst heeft een vliegtuig een vlucht van een kwartiertje gemaakt met waterstof als brandstof. Wordt waterstof de energiebron van de toekomst?
Elektrolyse
Als waterstof gemaakt wordt door middel van bv. aardgas is het niet echt klimaatvriendelijk, stelt Wiebe Eekman op DeWereldMorgen. Voor elke geproduceerde kilogram waterstof komt er elf kilogram CO2 vrij. Daarom lijkt elektrolyse van water een goede oplossing te zijn. Elektrolyse betekent dat water opgesplitst wordt in enerzijds zuurstofgas en anderzijds waterstofgas. Daar heb je natuurlijk water voor nodig, zuiver water. Zeewater lijkt daarom een ideale oplossing, maar het zout werpt roet in het eten. Toch wordt er hard gewerkt om ook daar een oplossing voor te vinden.
Zeewater zonder te ontzilten
Terence Wong meldt op StampMedia dat Australische onderzoekers een manier hebben gevonden om zeewater te gebruiken bij elektrolyse, zonder het eerst te moeten ontzilten. Bovendien is hun manier goedkoper én duurzamer dan alle andere manieren om waterstof te ontwikkelen. Het zou wel eens een grote sprong voorwaarts kunnen betekenen.
In de diepvriezer
Om elektriciteit van zonnepanelen en windturbines optimaal te gebruiken, moeten we die energie kunnen opslaan. Dat gebeurt nu met waterstof, maar zoals hierboven al is gebleken, dat is niet altijd een klimaatvriendelijke bedoeling. Onderzoekers van de KU Leuven hebben nu ontdekt dat je waterstof kunt opslaan in ijs. Dat is een zuinig proces, en de capaciteit is veel groter, schrijft William Laenen op EOS. Straks worden onze diepvriezers nog batterijen.
Vliegen op waterstof
De Amerikaanse start-up Universal Hydrogen heeft als eerste een testvlucht met een vliegtuig dat waterstof als brandstof gebruikt, gemaakt. Het toestel bleef vijftien minuten in de lucht. Toch ziet de CEO van het bedrijf, Paul Eremenko het als een bode voor een ‘gouden eeuw voor de luchtvaart’, schrijft Floris Cup op Business AM.
Vragen en discussiepunten
DeWereldMorgen: Belangrijke doorbraak in groene energie: waterstofgas uit zeewater
StampMedia: Onderzoekers ontwikkelen nieuwe manier om waterstof uit zeewater te maken, zonder ontzilting
EOS: Waterstof in de diepvriezer
Business AM: Elektrisch vliegtuig maakt succesvolle testvlucht: “gouden eeuw voor de luchtvaart”