Mobiliteit
Weg met Koning Auto?
22 november 2023
Dat er wat schort met de mobiliteit is een open deur intrappen. De wegen zijn te kort geworden voor de hoeveelheid auto’s, met dagelijkse monsterfiles tot gevolg. En dan spreken we nog niet over de ecologische gevolgen van al die auto’s. Maar een deftig alternatief is er niet. De Lijn bespaart op aanbod en infrastructuur, moet zich behelpen met fel verouderde bussen, trams, sporen, tunnels, … want de overheid wil tot 2027 niet meer investeren in De Lijn. En bij de NMBS is het niet veel beter, om het zacht uit te drukken. Toch wil dit themadossier een poging doen om wat licht aan het einde van de tunnel te laten schijnen.
Emotioneel debat
Voor alle duidelijkheid: het is niet altijd de overheid die dwars ligt, of niet wil investeren. Luckas Vander Taelen schrijft op Doorbraak dat een wezenlijk goed plan om de mobiliteit in Brussel te verbeteren (Good Move), in een emotioneel debat veel tegenkanting kreeg van mensen die niet willen inboeten op het comfort (sic) van hun auto. En dat veel politici op de kar van dat protest gesprongen zijn, en zo een oplossing voor het mobiliteitsprobleem in Brussel kelderden.
Spitsrechten of rekeningrijden?
Spitsrechten zou een oplossing kunnen zijn om de spits minder druk te maken, schrijft Corneel Vanfleteren op Business AM. Elke bestuurder zou per week vier spitsrechten krijgen. Maar niet iedereen heeft die nodig. Het overschot aan spitsrechten zou dan verkocht kunnen worden aan iemand die er meer dan vier nodig heeft. Dat is een fundamenteel ander systeem dan rekeningrijden, waarbij iedereen sowieso betaalt. Maar is het systeem van spitsrechten wel haalbaar?
Autosolisme
Liese Exelmans, onderzoeker bij het expertisecentrum Publieke Impact van Karel de Grote Hogeschool, geeft op rekto:verso meer uitleg over een onderzoek van dat expertisecentrum. Het gaat om verplaatsingen die mensen maken om naar een bepaald evenement te gaan, een concert, of een theatervoorstelling. Blijkt dat 65% van die verplaatsingen met de auto gebeuren, waarvan de helft van de bestuurders aan autosolisme doet, alleen in de auto zitten. Exelmans stelt voor om na te gaan wie die autosolisten zijn, en in samenspraak met de evenementensector een model te zoeken voor een winstgevend, en duurzaam mobiliteitsbeleid.
De Helpdesk
Satire in de journalistiek is hier nog niet aan bod gekomen. Al is de realiteit vaak satire op zich. Maar met satire kan een journalist een stapje verder gaan in het aankaarten van problemen. Door die problemen uit te vergroten, bijvoorbeeld. Zo belt in deze column van Apache mobiliteitsminister Lydia Peeters (Open-Vld) naar de Helpdesk om haar liefde voor de auto te verklaren. Wat niet is uitvergroot, is de premie van 5000 euro die mensen kunnen krijgen als ze een elektrische auto kopen.
Algoritme
Volgens Lissa Melis op EOS neemt niemand graag de bus. Hoe dat komt, staat in de inleiding. Maar wat als er een alternatief zou bestaan dat even gemakkelijk en comfortabel te gebruiken is als een taxi? En het is niet Uber! Het gaat om een zelfrijdend busje waarop je via je smartphone een plaatsje kunt reserveren. Dat busje brengt jou, en nog andere mensen, van jouw woning tot waar je precies moet zijn. Daarvoor werd er een supercomplex algoritme ontwikkeld, want er moet rekening gehouden met ontzettend veel mensen die allemaal naar een verschillende locatie moeten worden gebracht. En die mensen willen liefst niet wachten. Het algoritme bestaat, maar zal het ooit ingevoerd worden?
Vragen en discussiepunten
Doorbraak: Stilstaande mobiliteit
Het is die kwalijke erfenis van de totale dominantie van de auto die in Brussel tot vandaag doorwerkt.
Business AM: Zijn spitsrechten de uitweg uit het fileprobleem? “Moeilijk realiseerbaar”, zegt autokenner
Veel mensen hebben geen alternatief voor de auto als ze op tijd op hun werk willen raken. Zeker wie op onregelmatige uren of in afgelegen industriezones werkt, daar komt soms gewoon geen openbaar vervoer op het moment dat zij starten of stoppen met werken.
Is volgens jullie een goed werkend en duurzaam mobiliteitsbeleid mogelijk zonder een goed uitgebouwd, comfortabel en stipt openbaar vervoer? Of ligt de oplossing toch eerder in zaken als spitsrijden, rekeningrijden en andere formules waarbij de auto centraal blijft staan?
rekto:verso: Weg met Koning Auto, ook voor events
Apache: ‘Hallo, ik hou echt heel veel van auto’s’
Wat denken jullie van een beetje humor in de journalistiek? Komt de boodschap, de kritiek op minister van Mobiliteit, binnen bij jullie? Of heb je liever de ernstige journalistiek?
EOS: De prijs van een busticket voor het comfort van een taxirit
Hier vind je het opdrachtenblad als Word-document en als PDF-bestand.
Hier vind je meer informatie over Media.21