Home » Aan de slag met Nieuws in de Klas » Opiniedossiers » Preppen: hoe om te gaan met rampen

Preppen: hoe om te gaan met rampen

Rampen en crisissen lijken steeds dichterbij te komen: van natuurrampen en pandemieën tot cyberaanvallen en bedreigingen aan de NAVO. NAVO-baas Mark Rutten riep onlangs op om ons ‘mentaal voor te bereiden op oorlog’. In buurland Nederland leidde dit tot een stijging van de verkoop van water in sommige supermarkten. Preppen – een manier om jezelf voor te bereiden op mogelijke noodsituaties – werd zo weer een populaire term. 

Maar hoe goed zijn leerlingen eigenlijk voorbereid op het onverwachte? En in hoeverre moet dat? Als generatie die is opgegroeid in tijden van corona, zijn leerlingen niet onbekend met het fenomeen crisis. Maar roept dat ook angst op? Hoe gaan ze om met zo’n scenario’s en hoe reëel zijn die angsten eigenlijk? Samen gaan jullie nadenken over de balans tussen voorbereid zijn en omgaan met de nare gedachten die hierbij gepaard kunnen gaan. 

Dit is een opiniedossier dat een gevoelig thema aankaart en mogelijk emoties oproept voor angst en negatieve toekomstscenario’s. Bij het maken van dit dossier probeerden we hier zoveel mogelijk rekening mee te houden en het ook positief en luchtig te houden. Bekijk als leerkracht best op voorhand even of dit thema geschikt is voor jouw leerlingen. 

Bekijk ook de andere Opiniedossiers.

Wat komt aan bod?

Les 1

Les 2

Aan welke doelstellingen werk je? 
  • De leerlingen verdiepen zich in het concept van preppen in verschillende crisissituaties.
  • De leerlingen onderzoeken relevante informatie in teksten en mediabronnen en kunnen deze selecteren en interpreteren. (Onderwijsdoel Vlaanderen: 03.02)
  • De leerlingen reflecteren kritisch op maatschappelijke thema’s. (Vlaamse onderwijsdoel: 07.04)
  • De leerlingen gaan respectvol en constructief met anderen in interactie, rekening houdend met elkaars grenzen. (Vlaamse onderwijsdoel: 05.01)
  • De leerlingen nemen doelgericht deel aan mondelinge interactie en geven beargumenteerde standpunten weer. (Onderwijsdoel Vlaanderen : 03.04)
  • De leerlingen kunnen verschillende scenario’s analyseren en inschatten op basis van geloofwaardigheid en impact.
  • De leerlingen ontwikkelen een toekomstgerichte visie.
  • De leerlingen kunnen omgaan met emoties, angst en onzekerheid in relatie tot maatschappelijke uitdagingen. (Onderwijsdoel Vlaanderen: 07.04)
  • De leerlingen gaan geïnformeerd, beargumenteerd en constructief in dialoog over maatschappelijke thema’s. (Onderwijsdoel Vlaanderen 07.04)
  • De leerlingen selecteren essentiële items en strategieën voor verschillende crisisscenario’s en bespreken hun keuzes.

Zo gebruik je het 

Dit heb je nodig



Aanmelden

Meld je aan om een week lang gratis kranten en magazines in de klas te ontvangen of om de status van je bestelling te volgen.

Heb je nog geen account? Dan moet je eerst registreren.

Let op: De themadossiers en het lesmateriaal op de website van Nieuws in de Klas kan je zo gebruiken.

 

Wachtwoord vergeten?

Wachtwoord herstellen

Vul je e-mailadres in. We sturen je een mail met instructies om je wachtwoord te wijzigen.

 

Aanmelden

Subscribe to our mailing list

* indicates required

Nieuws in de Klas gebruikt deze informatie enkel om je op de hoogte te brengen van activiteiten, weetjes en trends uit de sector en van onze organisatie. Vink hieronder 'nieuwsberichten' aan als je op de hoogte wil blijven:

Je kan op elk moment jouw gegevens verwijderen door op de link 'Abonnement opzeggen' te klikken onderaan elke e-mail die je van ons ontvangt, of te mailen naar info@nieuwsindeklas.be. Bezoek onze website voor meer informatie over onze privacyverklaring. Door hieronder te klikken, stem je ermee in dat wij jouw gegevens mogen verwerken in overeenstemming met deze voorwaarden.

We gebruiken MailChimp als ons marketingplatform. Door hieronder te klikken om u te abonneren, erkent u dat uw informatie zal worden overgebracht naar MailChimp voor verwerking. Lees hier meer over de privacypraktijken van MailChimp.