Home » Aan de slag met Nieuws in de Klas » Nieuwspakket bestellen » Werken met nieuwsmedia in de klas

Werken met nieuwsmedia in de klas

Wil je werken aan actualiteit in de klas? Hieronder vind je enkele kant-en-klare werkvormen om met (online) kranten en magazines in je klas aan de slag te gaan. Sommige kort en krachtig, andere vragen dan weer wat meer voorbereiding. Kies zelf welke je met je leerlingen doet. 

Methodieken

De methodieken zijn een vertrekpunt om nieuws bespreekbaar te maken bij leerlingen vanaf de derde graad lager tot en met de derde graad secundair onderwijs. Op zoek naar extra duiding of meer methodieken? Telkens hebben we ook de link gelegd met onze lespakketten.

Kijken naar nieuws 

Geef je leerlingen de opdracht om een week lang het nieuws te volgen via sociale media, televisie, radio, nieuwswebsites, nieuwspodcast, … Vraag hen de week nadien welk nieuws hen is bijgebleven. Wat waren voor hen de belangrijkste nieuwsitems?

Deel vervolgens de kranten van de afgelopen week uit. Bespreek klassikaal de bevindingen: 

  • Wat zijn de hoofdpunten? Komen deze overeen met wat ze onthouden hebben? 
  • Wat zijn de gelijkenissen en verschillen in de verschillende kranten? 
    • Waarom staat iets wel of net niet in de krant? 
    • Waarom staat iets bij de ene krant wél en bij de andere niet op de voorpagina?
    • Welk effect hebben deze verschillen op de lezer(s)? 
  • Welke krant spreekt jou het meest aan en waarom? 
  • Geef mee dat nieuwsmedia keuzes moeten maken over welk nieuws ze brengen. 

Meer achtergrondinfo en methodieken hierover vind je in Nieuwsmakers module 3 ‘Nieuwsverzameling en -selectie’, methodiek 5 Nieuws is een ingestorte muur en methodiek 11: nieuwsdagboek (Je vindt hier een werkblad om het nieuws bij te houden). 

Framing

Kies zelf een thema of laat je leerlingen een thema kiezen. In de verschillende kranten gaan de leerlingen op zoek naar artikels hierover. Knip eventueel de verschillende nieuwsartikels uit en vergelijk deze vervolgens met elkaar. Focus hierbij vooral op de inhoudelijke  aspecten. Hoe berichten de verschillende kranten hierover? . 

  • Wat is de titel en is deze neutraal of eerder ‘gekleurd’?
  • Welke foto’s zijn er gebruikt om de inhoud kracht bij te staan? 
  • Welke verschillende meningen, experten, … komen aan bod? 
  • Wat is de invalshoek van de artikels? 

Je kan dit ook op verschillende dagen doen. Je gebruikt hiervoor best een groter thema zodat je weet dat er meerdere dagen over bericht zal worden (zoals bijvoorbeeld verkiezingen in een ‘groot’ land, een hevige natuurramp, een (ingrijpende) wet die is goedgekeurd, oorlog, een grote nieuwe uitvinding, ….). 

Op zoek naar meer achtergrondinformatie of extra methodieken? Check Nieuwsmakers module 4 Verslaggeving en methodiek 8 Invalshoek en Feitencheckers module 3 Hoe worden we beïnvloed, methodiek 4 framing en 5 framing in de media.

Is alles nieuws? 

Laat je leerlingen door de kranten bladeren. Sta stil bij de verschillende rubrieken en artikels. Is alles wat in een krant staat even nieuwswaardig? Zou je alles ‘nieuws’ kunnen noemen? Wanneer mag je iets ‘nieuws’ noemen? De leerlingen leren het belang en verschillende functies van nieuws. 

Check de video’s van Nieuwsmakers module 1 Wat is nieuws en module 3 Nieuwsselectie en bekijk methodiek 5 nieuws is een ingestorte muur.

Leren argumenteren

Laat je leerlingen op zoek gaan nieuwsartikels waar bepaalde hypotheses of beweringen al dan niet ontkracht worden. Bijvoorbeeld: ‘Koffie is gezond voor de lever’. 

Analyseer het artikel: welke argumenten worden aangehaald? Waarop baseren de onderzoekers zich? Klopt het wat er in het artikel beweerd wordt? 

Ga op zoek naar andere nieuwsbronnen of studies die dit weerleggen of bewijzen. Maak nadien je eigen conclusie met enkele onderbouwde argumenten. 

Check Feitencheckers module 5 Factchecken voor beginners en Opiniemakers module 1 en de bijhorende methodieken (1 en 2). Je vindt er filmpjes over hoe je je mening kan vormen en wat drogredenen zijn.  

Check het Lespakket Gezond Geweten als het gaat over gezondheidsbeweringen. In dit lespakket vind je meer achtergrondinformatie en methodieken. 

Tip: Op zoek naar artikels met bepaalde hypotheses? Neem dan eens een kijkje in de rubriek gezondheid bij de verschillende Vlaamse kranten. 

Welk nieuws krijgt van jou drie sterren?

Laat je leerlingen door de krant bladeren. Geef hen de opdracht om nieuwsartikels te beoordelen aan de hand van sterren. Nieuwsartikels die ze belangrijk vinden krijgen drie sterren, nieuwsartikels die ze helemaal niet belangrijk vinden krijgen 1 ster. Bespreek nadien klassikaal:

  • Wat zijn de gelijkenissen en de verschillen?
  • Hoe komt het dat er verschillende voorkeuren zijn?
  • Zou je een krant kunnen maken die voor iedereen interessant is?

Check de video’s van module 1 Nieuwsmakers over het belang en functies van nieuws. 

Maak je eigen nieuwsquiz

Laat je leerlingen een week, maand, jaar, … het nieuws bijhouden. En laat hen nadien een nieuwsquiz maken voor de andere klasgenoten. Wat hebben ze onthouden van het nieuws? Doe de test. 

Check Nieuwsmakers methodiek 11: nieuwsdagboek. Je vindt hier een werkblad om het nieuws bij te houden. (www.nieuwsmakers.be)

 

Heb je geen kranten of magazines? Bestel je nieuwspakket.



Aanmelden

Meld je aan om een week lang gratis kranten en magazines in de klas te ontvangen of om de status van je bestelling te volgen.

Heb je nog geen account? Dan moet je eerst registreren.

Let op: De themadossiers en het lesmateriaal op de website van Nieuws in de Klas kan je zo gebruiken.

 

Wachtwoord vergeten?

Wachtwoord herstellen

Vul je e-mailadres in. We sturen je een mail met instructies om je wachtwoord te wijzigen.

 

Aanmelden

Subscribe to our mailing list

* indicates required

Nieuws in de Klas gebruikt deze informatie enkel om je op de hoogte te brengen van activiteiten, weetjes en trends uit de sector en van onze organisatie. Vink hieronder 'nieuwsberichten' aan als je op de hoogte wil blijven:

Je kan op elk moment jouw gegevens verwijderen door op de link 'Abonnement opzeggen' te klikken onderaan elke e-mail die je van ons ontvangt, of te mailen naar info@nieuwsindeklas.be. Bezoek onze website voor meer informatie over onze privacyverklaring. Door hieronder te klikken, stem je ermee in dat wij jouw gegevens mogen verwerken in overeenstemming met deze voorwaarden.

We gebruiken MailChimp als ons marketingplatform. Door hieronder te klikken om u te abonneren, erkent u dat uw informatie zal worden overgebracht naar MailChimp voor verwerking. Lees hier meer over de privacypraktijken van MailChimp.