Werken met nieuwsmedia in de klas
Wil je werken aan actualiteit in de klas? Hieronder vind je enkele kant-en-klare werkvormen om met (online) kranten en magazines in je klas aan de slag te gaan. Sommige kort en krachtig, andere vragen dan weer wat meer voorbereiding. Kies zelf welke je met je leerlingen doet.
Methodieken
De methodieken zijn een vertrekpunt om nieuws bespreekbaar te maken bij leerlingen vanaf de derde graad lager tot en met de derde graad secundair onderwijs. Op zoek naar extra duiding of meer methodieken? Telkens hebben we ook de link gelegd met onze lespakketten.
Geef je leerlingen de opdracht om een week lang het nieuws te volgen via sociale media, televisie, radio, nieuwswebsites, nieuwspodcast, … Vraag hen de week nadien welk nieuws hen is bijgebleven. Wat waren voor hen de belangrijkste nieuwsitems?
Deel vervolgens de kranten van de afgelopen week uit. Bespreek klassikaal de bevindingen:
- Wat zijn de hoofdpunten? Komen deze overeen met wat ze onthouden hebben?
- Wat zijn de gelijkenissen en verschillen in de verschillende kranten?
- Waarom staat iets wel of net niet in de krant?
- Waarom staat iets bij de ene krant wél en bij de andere niet op de voorpagina?
- Welk effect hebben deze verschillen op de lezer(s)?
- Welke krant spreekt jou het meest aan en waarom?
- Geef mee dat nieuwsmedia keuzes moeten maken over welk nieuws ze brengen.
Meer achtergrondinfo en methodieken hierover vind je in Nieuwsmakers module 3 ‘Nieuwsverzameling en -selectie’, methodiek 5 Nieuws is een ingestorte muur en methodiek 11: nieuwsdagboek (Je vindt hier een werkblad om het nieuws bij te houden).
Kies zelf een thema of laat je leerlingen een thema kiezen. In de verschillende kranten gaan de leerlingen op zoek naar artikels hierover. Knip eventueel de verschillende nieuwsartikels uit en vergelijk deze vervolgens met elkaar. Focus hierbij vooral op de inhoudelijke aspecten. Hoe berichten de verschillende kranten hierover? .
- Wat is de titel en is deze neutraal of eerder ‘gekleurd’?
- Welke foto’s zijn er gebruikt om de inhoud kracht bij te staan?
- Welke verschillende meningen, experten, … komen aan bod?
- Wat is de invalshoek van de artikels?
Je kan dit ook op verschillende dagen doen. Je gebruikt hiervoor best een groter thema zodat je weet dat er meerdere dagen over bericht zal worden (zoals bijvoorbeeld verkiezingen in een ‘groot’ land, een hevige natuurramp, een (ingrijpende) wet die is goedgekeurd, oorlog, een grote nieuwe uitvinding, ….).
Op zoek naar meer achtergrondinformatie of extra methodieken? Check Nieuwsmakers module 4 Verslaggeving en methodiek 8 Invalshoek en Feitencheckers module 3 Hoe worden we beïnvloed, methodiek 4 framing en 5 framing in de media.
Laat je leerlingen door de kranten bladeren. Sta stil bij de verschillende rubrieken en artikels. Is alles wat in een krant staat even nieuwswaardig? Zou je alles ‘nieuws’ kunnen noemen? Wanneer mag je iets ‘nieuws’ noemen? De leerlingen leren het belang en verschillende functies van nieuws.
Check de video’s van Nieuwsmakers module 1 Wat is nieuws en module 3 Nieuwsselectie en bekijk methodiek 5 nieuws is een ingestorte muur.
Laat je leerlingen op zoek gaan nieuwsartikels waar bepaalde hypotheses of beweringen al dan niet ontkracht worden. Bijvoorbeeld: ‘Koffie is gezond voor de lever’.
Analyseer het artikel: welke argumenten worden aangehaald? Waarop baseren de onderzoekers zich? Klopt het wat er in het artikel beweerd wordt?
Ga op zoek naar andere nieuwsbronnen of studies die dit weerleggen of bewijzen. Maak nadien je eigen conclusie met enkele onderbouwde argumenten.
Check Feitencheckers module 5 Factchecken voor beginners en Opiniemakers module 1 en de bijhorende methodieken (1 en 2). Je vindt er filmpjes over hoe je je mening kan vormen en wat drogredenen zijn.
Check het Lespakket Gezond Geweten als het gaat over gezondheidsbeweringen. In dit lespakket vind je meer achtergrondinformatie en methodieken.
Tip: Op zoek naar artikels met bepaalde hypotheses? Neem dan eens een kijkje in de rubriek gezondheid bij de verschillende Vlaamse kranten.
Laat je leerlingen door de krant bladeren. Geef hen de opdracht om nieuwsartikels te beoordelen aan de hand van sterren. Nieuwsartikels die ze belangrijk vinden krijgen drie sterren, nieuwsartikels die ze helemaal niet belangrijk vinden krijgen 1 ster. Bespreek nadien klassikaal:
- Wat zijn de gelijkenissen en de verschillen?
- Hoe komt het dat er verschillende voorkeuren zijn?
- Zou je een krant kunnen maken die voor iedereen interessant is?
Check de video’s van module 1 Nieuwsmakers over het belang en functies van nieuws.
Laat je leerlingen een week, maand, jaar, … het nieuws bijhouden. En laat hen nadien een nieuwsquiz maken voor de andere klasgenoten. Wat hebben ze onthouden van het nieuws? Doe de test.
Check Nieuwsmakers methodiek 11: nieuwsdagboek. Je vindt hier een werkblad om het nieuws bij te houden. (www.nieuwsmakers.be)
Heb je geen kranten of magazines? Bestel je nieuwspakket.