De technologische vooruitgang
Maximale winst is niet zonder gevaar
16 januari 2020
*** (De verklaring voor de sterretjes vind je hier.)
Het leven is een pak gemakkelijker door het gebruik van apps allerhande. Maar de hoeveelheid gegevens die we daarmee te grabbel gooien is ongekend, laat staan dat we weten door en aan wie ze verkocht worden, en met welke doeleinden. Is dat misschien de essentie van het kapitalisme? Maximale winst genereren door het voeden van de technologie en daarbij alle mogelijke persoonsgegevens afstaan? Of gaat het om een werkelijke democratisering?
Omdat wij graag weten wat jullie denken over de themadossiers, zodat we waar nodig kunnen aanpassen en verbeteren, vragen we jullie om dit beoordelingsformulier in te vullen. Alvast hartelijk dank!
Advertentie-industrie verzamelt illegaal persoonlijke gegevens
Uit een onderzoek van de Noorse Consumentenraad, dat Jan Walraven voor Apache kon inkijken, blijkt dat heel wat apps illegaal persoonlijke gegevens verzamelen en doorsturen naar ten minste 135 derde partijen. Die partijen volgen en profileren gewone gebruikers van apps, zonder dat die gebruikers weten wie die gegevens verwerkt, of hoe ze dit kunnen tegengaan. Vooral bij de app Grindr loopt het uit de hand.
Filosofie versus technologie
Op rekto:verso trekt Sibo Kanobana een lijn tussen het ontstaan van het internet en de dood van de filosoof Theodor W. Adorno van de Frankfurter Schule. Deze laatste stierf in 1969 het jaar dat het internet het leven zag, maar de commentaar die Adorno en zijn collega’s op de technologische vooruitgang had – toen radio en televisie – is even toepasbaar op de technologie van vandaag. Het kapitalisme wil winst genereren dat in dienst staat van de technologische vooruitgang. Met alle gevolgen op ecologie, schuldenlast, menselijkheid en vervreemding van dien.
Artikels en discussiepunten
Apache: Advertentie-industrie overtreedt systematisch de wet
De enorme hoeveelheid aan persoonlijke informatie kan bovendien gebruikt worden om gebruikers te discrimineren. Bijvoorbeeld op het vlak van de prijs, die op basis van iemands aankoopgeschiedenis, en dus ‘à la tête du client’ wordt bepaald. Of wanneer een bepaalde groep een advertentie al helemaal niet te zien krijgt. Zij wordt bijgevolg uitgesloten van voordelige aanbiedingen voor huizen, of een job, bijvoorbeeld.
De Raad vraagt bovendien dat ook adverteerders én uitgevers die van de diensten van de advertentie-industrie gebruikmaken, hun verantwoordelijkheid nemen. “De industrie moet op zoek gaan naar innovatieve technologische oplossingen die niet afhankelijk zijn van een brede verspreiding en verzameling van persoonlijke gegevens”, meent de Noorse Consumentenraad. Zij voegt er nog aan toe dat een schending van de GDPR tot grote boetes én imagoschade kan leiden.
Als consument kun je je privacy toch wel min of meer beschermen. Hier vind je enkele tips.
rekto:verso: De Tirannie van de Technologische Vooruitgang
En iedereen doet mee, zelfs de anarchist zit op Instagram. Vormelijk hoeven we dan ook niet meer te beantwoorden aan één witte hetero cisgender norm. Integendeel, dankzij internet en sociale media wordt de populariteit van cultuur niet meer bepaald door de mate waarin ze de norm bevestigt, maar waarin ze de norm binnen jouw subgroepje bevestigt.
Er is ook niemand die ons forceert om dit systeem te gebruiken. Noch de banken, noch de politici. Er is geen complot, enkel een positivistisch ideologisch kader dat alles rationaliseert, categoriseert en kwantificeert en zo vooruitgang definieert. Dat subtiele, arglistige en verraderlijke systeem vindt volgens de Frankfurter Schule zijn wortels in het Verlichtingsdenken: ons geloof dat de rede het instrument bij uitstek is om de wereld te begrijpen en te controleren. Dát maakt ons blind voor het ecologische onevenwicht en de desastreuze omstandigheden waarin het grootste deel van de wereldbevolking moet leven.
rekto:verso heeft een heel nummer gemaakt over het internet. Dat vind je hier.