Dekoloniseren
Er is nog een lange weg te gaan
12 december 2018
Met de uitzending van de televisiereeks Kinderen van de kolonie en de opening van het AfricaMuseum in Tervuren staat het dekoloniseren opnieuw onder een verblindend spotlicht. Achtenvijftig jaar na de onafhankelijkheid van Congo is ons land nog steeds niet in het reine met haar koloniale geschiedenis.
‘Belgisch Congo’ of ‘dekoloniseren’ staan niet in eindtermen
De papa van Lieven Miguel Kandolo is een Congolees, zijn mama komt uit Angola, maar Lieven werd in België geboren. De ouders van Zoë Nassel zijn alle twee Belgisch. Op StampMedia denken Lieven en Zoë, elk vanuit hun eigen achtergrond, en naar aanleiding van Kinderen van de kolonie, na over dekoloniseren.
Omwille van zijn roots ging Lieven al eerder op zoek naar antwoorden. Op school vond hij die niet. Hij staat er zelfs van versteld dat ‘Belgisch Congo’ of ‘dekoloniseren’ niet in de eindtermen staat.
Ook Zoë vindt dat wat ze te horen kreeg over Belgisch Congo op school lang niet toereikend is om een helder, duidelijk en eerlijk zicht te krijgen op de koloniale geschiedenis. Voor haar vult de tv-reeks de gaten die de school heeft achtergelaten. En ze beseft dat er nog een lange weg is af te leggen.
Flinke bijscholing nodig
Veertien jongeren gingen eind september op vraag van MO* een bezoek brengen aan het dan nog onaffe AfricaMuseum in Tervuren. Zij spraken er met elkaar over o.a. het (gewelddadige) koloniale verleden, hedendaagse beeldvorming en racisme, of het museum erin slaagt om het koloniale juk van zich af te werpen, en over het feit dat heel wat mensen een flinke bijscholing nodig hebben over de kolonisatie.
No Name
DeWereldMorgen trok naar de openingsdag van het AfricaMuseum en trof er op het grasveld voor het museum een heleboel kartonnen handjes. Die stonden symbool voor de gruwel van het koloniale regime in Congo. De actie werd gevoerd door No Name, een verzameling van collectieven en individuen die al lang rond het thema dekoloniseren werkt. Kunsthistorica Anne Wetsi Mpoma vertelt waarom ze niet gelooft in het dekoloniale karakter van het vernieuwde museum.
Artikels en discussiepunten
StampMedia:
Ik ben slechts een kleinkind maar was diep geschokt toen ik de échte verhalen over Congo ontdekte
Als leerling begreep ik niet dat “goede zaken doen” de kolonie niet mag goedpraten
Zowel Lieven als Zoë vinden dat de lessen geschiedenis over Belgisch Congo heel beperkt zijn. Hoe zit het bij jullie op school? Wat weten jullie erover? Wat weten jullie over Leopold II?
Zijn jullie het ermee eens dat ‘Belgisch Congo’ en ‘dekoloniseren’ moeten opgenomen worden in de eindtermen? Wat vindt de leerkracht?
Vind je dat die ‘goede zaken’ de kolonisatie rechtvaardigen?
MO*: AfricaMuseum: De toekomst van het verleden
‘Als je wilt dekoloniseren, dan moet je niet bang zijn om te choqueren. Je moet confronteren’, vinden de jongeren. Ze vinden dat choqueren meer effect heeft dan bewustmaken, wat het museum nu probeert te doen. Zijn jullie het daarmee eens? Moet je de grens van wat kan opzoeken om iets te kunnen veranderen?
In de tekst worden voorbeelden gegeven om te choqueren. Wat zouden jullie doen?
Leopold II was zo vol van zichzelf en zo overtuigd van zijn beschavingsmissie dat het gebouw imposant moest zijn, met indrukwekkende beelden om zijn koloniale propaganda uit te dragen. In de oude inkomhal staan er twee gouden beelden met het onderschrift: ‘België schenkt de beschaving aan Congo.’ Heel die hal, mét de beelden, is intussen cultureel erfgoed, wat maakt dat die beelden niet verwijderd kunnen worden. Elke steen is daarom zo doordrongen van de kolonisatie dat je het gevecht ertegen niet kunt winnen zonder het gebouw (of de hal) af te breken. En dat mag dus niet.
Tegenover de beelden werd wel een hedendaags monumentaal kunstwerk van Aimé Mpané geplaatst, maar de jongeren vinden niet dat het opkan tegen de intimiderende beelden en hun witte superioriteit.
Le Congo bourgeonant van Aimé Mpané © Ivan Godfroid
Er moet een brug geslagen worden van het verleden naar het heden, zegt iemand. Zie je een verband tussen het koloniale verleden en het racisme van vandaag?
DeWereldMorgen: ‘Welkom in het nieuwe koloniale museum’
Foto Wikipedia
Anouk Torbeyns en Jef Cauwenberghs bezochten het AfricaMuseum. Op Charliemag schrijven ze elkaar daarover een brief. rekto:verso bespreekt een kunstwerk, een sculptuur van Leopold II in ijs, van Laura Nsengiyumva. En MO* brengt nog een analyse over het AfricaMuseum.