Duurzaam onderwijs nog niet voor morgen
En dat heeft niet alleen met COVID-19 te maken
24 maart 2021
*** (De verklaring voor de sterretjes vind je hier.)
Nu de coronacijfers weer de verkeerde kant uitgaan, moet het onderwijs het plots ontgelden, want zou de motor van besmettingen zijn. Maar leerkrachten prioritair vaccineren, is dan weer taboe. En alsof COVID-19 het onderwijs niet al hard genoeg treft, moet het ook hervormd worden. Voorwaar, geen kattenpis.
Dit dossier werd samengesteld voor het Overlegcomité de maatregelen weer verstrengde en beslist werd dat de scholen vanaf volgende week dichtgaan.
Omdat wij graag weten wat jullie denken over de themadossiers, zodat we waar nodig kunnen aanpassen en verbeteren, vragen we jullie om dit beoordelingsformulier in te vullen. Alvast hartelijk dank!
Scholen wel, bedrijven niet
Het is opvallend hoe de hete aardappel nu naar onderwijs wordt doorgeschoven. Onbegrijpelijk, ook voor de wetenschappers, schrijft Tom Cochez op Apache. Het mag duidelijk zijn dat onderwijs, net zoals andere sectoren, een rol speelt in het verspreiden van het virus, maar er lijkt wel consensus dat het niet de motor is. Opvallend is ook hoe de bedrijven de dans lijken te ontspringen. Nochtans rapporteren scholen veel adequater besmettingen dan bedrijven. En met dat telewerken loopt het ook niet echt zoals het hoort.
Omkering van de virologische realiteit
Leerkracht Pieter Van den Bossche hekelt op Doorbraak de besparingspolitiek in het onderwijs van de afgelopen decennia. Maar ook die in de zorg. En in de cultuur. En nu dus de omkering van de virologische realiteit waardoor scholen strengere maatregelen moeten nemen dan andere sectoren. Maar het vaccineren van onderwijspersoneel, dat zich moet beredderen met mondmaskers en alcoholgel in lokalen die amper geventileerd kunnen worden, hoort niet tot de prioriteit.
Droomschool bestaat niet
En in alle ellende die corona met zich meebrengt moet het onderwijs ook nog eens hervormd worden. Dat is op zich al een moeilijke oefening gezien de vele belangen, visies en ideologieën waar rekening mee moet gehouden worden. Maxine De Wulf praat op StampMedia met enkele deskundigen. En zij houden een hele waaier van mogelijkheden open. Maar een droomschool, … die bestaat niet.
Vragen en discussiepunten
Apache: En plots was het de schuld van het onderwijs
Doorbraak: Here we are now, vaccinate us
Vooraan staan leerkrachten die sinds begin dit schooljaar kampen met stemproblemen en almaar meer ingeschakeld moeten worden als psycholoog. Om dan te horen te krijgen dat je niet prioritair gevaccineerd kan worden, wegens niet noodzakelijk genoeg.
StampMedia: De zoektocht naar duurzaam onderwijs: “Wij willen nooit meer terug naar het oude systeem”
Het concept van jaarklassen en de infrastructuur van scholen zijn volgens Valcke ook achterhaald: “Leeftijd zegt niets over hoe snel iemand leert en toch blijven we klassen zo opdelen. De gebouwen moeten we dringend onder handen nemen: minder inzetten op traditionele klassen en meer op samenwerkingsruimtes waar leerlingen in groep kunnen werken aan een project.”
Adjunct-directeur en voormalig IVV-docent Isabel De Wilde zegt dat we moeten durven afstappen van die traditionele kijk op onderwijs en inspelen op wat studenten écht nodig hebben. Wat hebben jullie écht nodig?