Franse leerkracht onthoofd
Is de vrije meningsuiting in gevaar?
28 oktober 2020
*** (De verklaring voor de sterretjes vind je hier.)
De geschiedenisleerkracht Samuel Paty werd onthoofd door een jonge moslim nadat Paty tijdens een les over vrije meningsuiting cartoons van de profeet Mohammed had getoond. De onthoofding werd een barbaarse daad genoemd, een terroristische aanslag van een moslimextremist. En uiteraard is dat ook zo, maar is het dat alleen? Spelen er misschien nog andere factoren een rol? En zijn we niet selectief om te veroordelen? Maar vooral, is onze vrije meningsuiting in gevaar? En moeten leerkrachten zich bedreigd voelen?
Omdat wij graag weten wat jullie denken over de themadossiers, zodat we waar nodig kunnen aanpassen en verbeteren, vragen we jullie om dit beoordelingsformulier in te vullen. Alvast hartelijk dank!
Controverse
‘Controverse is net heel belangrijk,’ zegt Johan Vankeersbilck, begeleider van leerkrachten geschiedenis, aan Doorbraak. Hij vindt dat leerkrachten niet om bepaalde onderwerpen heen moeten fietsen, om controverse te vermijden. Al begrijpt hij wel dat leerkrachten met specifieke, multiculturele klassen niet zomaar om het even wat kunnen bespreken, zonder context te bieden. Dat vindt ook leerkracht geschiedenis Johan De Donder: “In een les geschiedenis mag je geen enkel onderwerp uit de weg gaan, hoe lastig dat ook is.
Aanslag op de republiek
Zo noemde de Franse president Macron de gruwelijke moord, want vrije meningsuiting wordt hoog in het vaandel gedragen. Volgens newsmonkey vermoedt Frankrijk dat de moordenaar niet alleen heeft gehandeld, maar deel uitmaakt van een netwerk van jihadisten. Al is daar momenteel nog geen bewijs voor. De Franse minister van Financiën Bruno Le Maire wil in ieder geval geldstromen naar een aantal islamitische organisaties onderzoeken, waarvan vermoed wordt dat er radicale figuren in fungeren.
Rapport begraven
Op Apache lezen we dat er in 2004 al een rapport geschreven is door Jean-Pierre Obin, waarin uitvoerig gewezen werd op de problemen die scholen en leerkrachten toen hadden met geradicaliseerde moslimjongeren. Maar er gebeurde niets mee. Het werd deskundig begraven. Franse leerkrachten waarschuwen, niet alleen om aan zelfcensuur te doen, maar voor de verregaande druk vanuit groepen als de Moslimbroeders. Opvallend daarbij is dat al of niet vooraanstaande moslims hun solidariteit met de leerkrachten uitdrukken.
Wraak en weerwraak
Op DeWereldMorgen waarschuwt Luk Vervaet ervoor om niet alle zin voor redelijkheid en verhoudingen uit het oog te verliezen. Hij bedoelt daarmee dat er nog altijd meer moorden een aanslagen worden gepleegd vanuit extreemrechtse hoek dan door moslimterroristen. En dat het langs beide kanten vaak om wraak en weerwraak gaat. Vervaet wijst ook op de leeftijd van daders: allen rond de 20 jaar. Hij vindt het niet toevallig dat ze geboren zijn in het jaar van de aanslagen op de Twin Towers in New York van 11 september 2001, waarna de War on Terror werd afgekondigd. Die daders hebben heel hun leven niets anders gekend dan oorlog en angst die hen door westerse mogendheden werd opgedrongen. Dat is geen vergoelijking van aanslagen of moorden, het is een verklaring, een waarmee we onszelf, volgens Vervaet, een spiegel moeten voorhouden.
Vragen en discussiepunten
Doorbraak: ‘In een les geschiedenis ga je geen enkel thema uit de weg.’
Kan er bij jullie op school over alles gesproken worden? Over de kruistochten, de evolutieleer, het creationisme, en nog zoveel meer?
‘Lessen geschiedenis moeten in de eerste plaats een methode binnen brengen in de klas, en leerlingen leren om historisch te denken’, zegt Johan Vankeersbilck daar nog over.
newsmonkey: Frankrijk in knoop: regering wil geldstromen naar moslimorganisaties onderzoeken na onthoofding leerkracht
Kennen jullie gevallen waarbij ouders (van welke afkomst dan ook) naar school gingen om te klagen over een leerkracht? Of het ontslag ervan vroegen? Wat denken jullie daarvan?
Apache: Samuel Paty, slachtoffer van niets doen
Het is in die getto’s dat extremisten zich afzetten tegen de wetten van de Republiek en in het dagelijks leven hun religieuze interpretatie van ‘moslim zijn’ propageren. Dit werd mogelijk omdat men het toegelaten heeft.
Met excuses van slachtofferschap, achtergestelde buurten enz. is men de moslim beginnen zien als enkel moslim en niet meer als volwaardige burger met rechten en plichten zoals elke Fransman. Daarmee heeft men openingen gemaakt voor de politieke islamisten.
DeWereldMorgen: De onthoofding in Frankrijk en de kinderen van de haat
Luc Vervaet verklaart, of probeert te verklaren, waarom jongeren doen wat ze doen. En in het geval van de moordenaar van Samuel Pety, waarom hij die moord gepleegd heeft. Hij zegt dat jongeren producten van de huidige tijd zijn. In die zin is de moord op de leraar een teken, een signaal over de barbaarse wereld die de jongeren van vandaag van ons hebben geërfd. Ook al omdat de generatie die hen voorafging zijn dromen en idealen over een nieuwe wereld, net als zijn verzet tegen de eindeloze oorlogen, heeft opgeborgen om zich in te passen in het systeem dat we ooit zo verfoeiden.
Wat denk je daarvan?
Vervaet trekt ook een parallel tussen een Amerikaanse jongeman die moorden heeft gepleegd en de moordenaar van Samuel Pety. Vind je die parallel terecht?
Deze jongeren hebben nooit iets anders gekend, nooit iets anders gehoord. Ze zijn kinderen van twintig jaar onafgebroken oorlogszuchtige, racistische en islamofobe uitspraken. Kinderen van twintig jaar oproepen tot vergelding en wraak voor de slachtingen en vernederingen die de onderdrukte volkeren en landen moesten ondergaan.
Wat me toen het meeste trof was de Europese eensgezindheid, het in alle toonaarden ontkennen van elke politieke verantwoordelijkheid van rechts of extreemrechts voor de waanzin die er in Noorwegen had plaatsgevonden. Moord en vrije meningsuiting waren immers twee verschillende dingen. Dit keer is het anders. Dit keer lijkt het erop alsof we afstevenen op een burgeroorlog. De bevolking kan maar één indruk krijgen: het moslimterrorisme is de vijand onder ons. Extreemrechts hoeft niets te doen, niets te zeggen, ze moeten alleen maar de vruchten te plukken van het huidig klimaat.’