Ongelijkheid in onderwijs
Van watervalsysteem over lage sociaal-economische status tot afstandsonderwijs
12 mei 2020
*** (De verklaring voor de sterretjes vind je hier.)
ASO wordt aanzien als de norm voor de elite. TSO en BSO zijn daarvan geen vertakkingen. Als je daar in terechtkomt, degradeer je. Dat werkt de ongelijkheid in ons schoolsysteem in de hand. Bovendien hangen schoolprestaties erg af van de sociaal-economische achtergrond van kinderen. Kinderen waarvan de ouders geen, of bijna geen werk hebben, en/of een andere thuistaal spreken, behalen minder goede resultaten, én ze worden in deze rare tijden van afstandsonderwijs nog eens minder bereikt.
Omdat wij graag weten wat jullie denken over de themadossiers, zodat we waar nodig kunnen aanpassen en verbeteren, vragen we jullie om dit beoordelingsformulier in te vullen. Alvast hartelijk dank!
Humor tijdens de les
Ruth Lasters is naast leerkracht ook schrijfster. Ze schrijft wel eens over wat het is om leerkracht te zijn. In een interview met DeWereldMorgen neemt ze het op voor al die leerlingen die niet op een gelijkwaardige manier aan de start komen. En die zitten voornamelijk in het TSO en het BSO, richtingen die onterecht als minderwaardig worden beschouwd. Niet alleen door onderwijs en politiek, maar door de hele maatschappij. Lasters is niet verwonderd dat leerlingen zich mislukt voelen als ze in het TSO of BSO terechtkomen. Ze probeert dat minderwaardigheidsgevoel te verhelpen door het veelvuldig gebruik van humor. Want ‘pubers zijn niet allergisch aan de boodschap, maar aan de manier waarop je ze brengt.’
En verder vindt ze dat heel het onderwijssysteem drastisch hervormd moet worden.
Onderscheid tussen arm en rijk is onaanvaardbaar
Vergeleken met andere landen in West-Europa en Scandinavië staan zowel het Vlaamse als het Franstalige onderwijs in de top vijf van meest ongelijke onderwijssystemen. En dat heeft te maken met het onderscheid tussen arme en rijke mensen, zegt Nico Hirtt, voorzitter van Oproep voor een democratische school (Ovds) aan MO*. Want omdat ouders in ons land een volledig vrije schoolkeuze hebben, kiezen ze een school die past bij hun sociaal-economische status.
Afstandsonderwijs vergroot de ongelijkheid
Alle leerlingen voorzien van een tablet of een laptop heft de ongelijkheid niet op. Het zijn goedbedoelde pogingen om te helpen, maar voor hen die sociaal-economisch kwetsbaar zijn, zoals in bovenstaande artikels beschreven, vergroot de ongelijkheid alleen maar. Toch is er een oplossing stelt een aantal deskundigen op Apache: scholen openstellen voor kwetsbare jongeren en een aangepast lesaanbod voorzien, gepaard gaand van alle mogelijke voorzorgsmaatregelen.
Vragen en discussiepunten
DeWereldMorgen: Leerkracht Ruth Lasters: “Leerkrachten hebben meer zelfmildheid nodig”
Wat denken jullie daarvan? Hoe staan jullie daar tegenover?
Ik vind dat iedere jongere het recht heeft om intensief Nederlands te krijgen. Omdat alles taal is. Beroepsleerlingen moeten ook literaire teksten krijgen, die zijn ook geïntereseerd in schoonheid en in kunst. ASO-leerlingen krijgen alle tekstsoorten, ook emotieve tekstsoorten. En in het BSO krijg je enkel functionele taalvaardigheid, alsof die leerlingen niet in staat zijn om een emotieve tekst te lezen. Dat vind ik verschrikkelijk elitair.
Er wordt in dit interview dieper ingegaan op wat een goeie leerkracht is. Het gesprek wordt gevoerd door twee leerkrachten. Maar wat vinden jullie een goede leerkracht? Waaraan moet hij/zij voldoen?
MO*: Vlaams en Franstalig onderwijs Europees kampioen in sociale ongelijkheid
Wat vindt de leerkracht hiervan?
Apache: Aanlooponderwijs vergroot ongelijkheid
“De federale en Vlaamse richtlijnen laten dat ook toe: kinderen in kwetsbare situaties werden toegevoegd aan de groep waarvoor noodopvang kan worden voorzien. De eerste lijn moet zijn dat er voor alle leerlingen heel veel moeite gedaan wordt om hen thuis te bereiken. Maar voor kinderen waarbij dat niet lukt, moeten we een aangepast aanbod op school voorzien. Je moet rekening houden met de context van elk gezin.”