P. Diddy: Kunst los van de maker
Kan je kunst los van de maker zien? Een les over cancel culture, #MeToo en ethiek in de kunst.
De kunstwereld staat de laatste jaren flink op zijn kop. Veel artiesten en kunstwerken zijn onderwerp van debat vanwege beschuldigingen of controversieel gedrag van de makers. Op sociale media deelt het grote publiek hierover graag zijn mening, en artiesten die wangedrag vertonen worden vaak geboycot. Dit fenomeen, bekend als ‘cancel culture,’ roept de vraag op: kunnen we kunst nog wel los zien van de persoon die het heeft gemaakt? Moeten we het werk van een omstreden kunstenaar blijven waarderen, of moeten we het vermijden? Dit zijn geen eenvoudige vragen, en de meningen lopen sterk uiteen.
In deze les gaan we aan de slag met deze kwestie. We onderzoeken hoe schandalen zoals die rond P. Diddy en andere bekende figuren de waardering van kunst beïnvloedt. Daag je leerlingen uit om na te denken over hun eigen houding tegenover kunst en kunstenaars. Wat als een favoriete artiest plots omstreden blijkt te zijn? Blijf je dan genieten van diens werk? Waarom wel of niet?
Wat komt aan bod?
Les 1
- Opwarmer: leerlingen denken na over de zaak P. Diddy en hun eerste gevoel daarbij.
- Mediabronnen bekijken: leerlingen maken van verschillende controversiële casussen een creatieve collage en formuleren een eerste gedachte.
Les 2
- Filosofie: leerlingen bekijken vanuit twee filosofische invalshoeken of kunst los van de maker kan bestaan: De dood van de auteur en Psychoanalytische benadering van kunst.
- Debat en dilemma: leerlingen voeren een debat over de verschillende controversiële casussen en proberen een dilemma op te lossen.
- Reflectie: leerlingen bespreken hun kijk op cancel culture en vragen zich af of ze kunst los van de maker kunnen zien.
- De leerlingen verdiepen zich in de relatie tussen kunst en de maker. (Onderwijsdoel Vlaanderen 04.02.02)
- De leerlingen drukken zich creatief en argumentatief uit. (Onderwijsdoel Vlaanderen 07.04)
- De leerlingen vergelijken hun mening met die van anderen en gaan hierover respectvol in gesprek. (Onderwijsdoel Vlaanderen 07.04)
- De leerlingen kunnen filosofische concepten zoals “de dood van de auteur” toepassen op actuele kwesties. (Onderwijsdoel Vlaanderen 05.02.02)
- De leerlingen reflecteren over eigen beleving bij uiteenlopende kunst- en cultuuruitingen. (Onderwijsdoel Vlaanderen 16.02)
Zo gebruik je het
- Download hieronder de lesvoorbereiding en de nodige bijlagen.
- Print of projecteer de opgegeven mediabronnen. De leerlingen moeten ook zelf de bronnen raadplegen, dus een laptop (individueel of per groepje) is noodzakelijk:
- Historianet – Leni Riefenstahl: Zij maakte van Hitler een filmster
- VRT nieuws – P. Diddy: “Veel machtige namen en smerige (seks)geheimen”: zaak tegen rapper P. Diddy wordt ingeleid, wat weten we tot nu?
- Nws.nws.nws plus – Bart De Pauw: waar gaat het proces De Pauw over?
- De Morgen – Bart de Pauw: ‘Ik wilde een speciale band’: de uitspraken van Bart De Pauw in zijn interview met Gert Verhulst’
- NOS Story’s – Lil kleine: Lil Kleine werd opgepakt omdat hij Jaimy Vaes zou hebben mishandeld
- NPO, De Machine – Lil Kleine: Podcast De Machine – Is het tijd om Lil Kleine te ontcancelen?
- VRT nieuws – J.K. Rowling: Britse schrijfster JK Rowling daagt nieuwe Schotse wet uit met uitspraken over transpersonen, maar gaat vrijuit
- VRT nieuws – Balenciaga: Jonge meisjes die poseren met teddyberen in bondage-kleding
- Historica – Michelangelo Merisi da Caravaggio: Caravaggio – schilder en moordenaar
- Duur: ongeveer 1 lesuur per onderdeel
- Doelgroep: tweede en derde graad secundair onderwijs.
Dit heb je nodig
- Lesvoorbereiding
- Bijlage
- Tekengerief en papier
- Post-its