Stemplicht
In sommige landen, zoals België, bestaat er stemplicht. Of zeg beter: opkomstplicht. Dat betekent dat iedereen verplicht is om te gaan stemmen bij verkiezingen, of ze nu geïnteresseerd zijn in politiek of niet. Bij onze noorderburen, in Nederland, mag je zelf kiezen of je gaat stemmen. Sinds kort geldt er echter geen opkomstplicht meer bij de Vlaamse gemeenteraadsverkiezingen. Met spanning wordt er gekeken wie naar de stembus zal trekken op 13 oktober 2024.
Hoe staan jongeren tegenover die stemplicht? Moeten we mensen dwingen om mee te beslissen over hun samenleving, of gaat het juist om de vrijheid om niet te stemmen als je geen mening hebt? En wat zijn de gevolgen voor de democratie als veel mensen niet stemmen?
Ga aan de slag met het dossier Stemplicht en maak van je leerlingen de kiezers van de toekomst!
Wat komt aan bod?
- Opwarmer: wat betekenen beslissingen voor jou?
- Mediabronnen bekijken: interpreteren en analyseren van nieuwsartikels en videofragmenten
- Audio-opnamen maken: kiezen van een stelling en onderbouwen in een audio pitch.
- Stemmen: de leerlingen stemmen voor of tegen stemplicht.
- De leerlingen verdiepen zich in de materie.
- De leerlingen selecteren relevante informatie bij het lezen en beluisteren van teksten. (Onderwijsdoel Vlaanderen 03.02)
- De leerlingen drukken zich creatief uit met taal. (Onderwijsdoel Vlaanderen 02.07)
- De leerlingen spiegelen hun mening aan die van anderen en elkaar.
- De leerlingen gaan respectvol en constructief met anderen in interactie; rekening houdend met elkaars grenzen. (Onderwijsdoel Vlaanderen 05.01)
- De leerlingen vormen en verdiepen een mening. (Onderwijsdoel Vlaanderen 07.03)
- De leerlingen gaan geïnformeerd, beargumenteerd en constructief in dialoog over maatschappelijke thema’s. (Onderwijsdoel Vlaanderen 07.04)
Zo gebruik je het
- Download hieronder de lesvoorbereiding en de nodige bijlagen.
- Print of projecteer de opgegeven mediabronnen. De leerlingen moeten ook zelf de bronnen raadplegen, dus een laptop (individueel of per groepje) is noodzakelijk:
- Duur: ongeveer 1 lesuur per onderdeel
- Doelgroep: tweede en derde graad secundair onderwijs.