Zijn examens nuttig?
Examens zijn een belangrijk onderdeel van ons onderwijssysteem. We kennen ze allemaal: de weken van studeren, de spanning tijdens het afleggen van examens, de opluchting na afloop. Voor velen zijn ze een moment om te laten zien wat je hebt geleerd en om jezelf uit te dagen. Maar wat is eigenlijk de functie van examens? Bieden ze een eerlijk en volledig beeld van wat je kunt en weet, of zijn er ook nadelen?
Ga met je leerlingen in gesprek over de rol van examens in hun ontwikkeling. Ontdek samen de kracht en de mogelijkheden van verschillende evaluatiemethoden. Zijn er alternatieven die hen wellicht nog beter ondersteunen of werken examens voor hen juist goed? Moedig hen aan om kritisch na te denken over wat voor hen werkt en welke aanpak het beste aansluit bij hun leerstijl en ambities.
Wat komt aan bod?
Les 1
- Opwarmer: leerlingen delen hun eigen ervaringen en gevoelens rondom examens.
- Voor- en nadelen: leerlingen analyseren en bespreken de voor- en nadelen van examens.
- Evaluatiemethoden: leerlingen onderzoeken via mediabronnen verschillende examens- en evaluatiemethoden en hoe deze bijdragen aan het leerproces.
Les 2
- Ontwerpactiviteit: leerlingen ontwikkelen hun eigen evaluatiemethode.
- Reflectie: leerlingen bespreken de impact van examens en evaluatiemethode en mogelijke verbeteringen.
- Leerlingen verdiepen zich in de materie en reflecteren op het nut van examens.
- Leerlingen ontwikkelen begrip over de impact van examinering op hun leerproces.
- Leerlingen leren kritisch na te denken over evaluatiemethoden en hun eigen voorkeuren (Onderwijsdoel Vlaanderen 13.01).
- Leerlingen selecteren relevante informatie uit verschillende bronnen (Onderwijsdoel Vlaanderen 03.02).
- Leerlingen presenteren hun ideeën over alternatieve evaluatiemethoden op een creatieve manier.
- Leerlingen gaan respectvol en constructief met elkaar in interactie (Onderwijsdoel Vlaanderen 05.01).
- Leerlingen formuleren hun mening over examens en gaan beargumenteerd en constructief in dialoog (Onderwijsdoel Vlaanderen 07.04).
- Leerlingen zoeken doelgericht informatie in diverse bronnen en verwerken die op een kritische en systematische manier. (Onderwijsdoel 13.4).
Zo gebruik je het
- Download hieronder de lesvoorbereiding en de nodige bijlagen.
- Print of projecteer de opgegeven mediabronnen. De leerlingen moeten ook zelf de bronnen raadplegen, dus een laptop (individueel of per groepje) is noodzakelijk:
- StampMedia – Opinie: Studeren, presteren en meteen weer verleren
- De Standaard – Examenstress is ook goed voor scholen
- EOS wetenschap – ‘Afschaffen giscorrectie maakt examens niet eerlijker’
- VRT, Iedereen beroemd – Iedereen beroemd: de laatstejaars over examens
- VRT, Karrewiet – Geen examens in de Sudbury School
- Universiteit Antwerpen: Peerassessment: studenten beoordelen elkaar
- Universiteit Antwerpen: Zo blok je het best voor je examen – ikgaverderstuderen.be
- De Correspondent – Hoe cijfers en prestatiedruk leren in de weg zitten
- Duur: ongeveer 1 lesuur per onderdeel
- Doelgroep: tweede en derde graad secundair onderwijs.
Dit heb je nodig
- Lesvoorbereiding
- Bijlage
- Print bijlage 3 af voor de leerlingen