De Tijd
Groep Mediafin nv
Hoofdredacteur Isabel Albers
Missie
De Tijd is een brede zakenkrant die zijn lezers multimediaal en kwaliteitsvol infomeert over ondernemen, beleggen en politiek en een stem opeist in het maatschappelijk debat.
HISTORIEK
De Financieel-Economische Tijd werd in 1968 opgericht door het Vlaams Economisch Verbond en een aantal Vlaamsvoelende bedrijven en priv?-personen. Het eerste exemplaar van het dagblad verscheen op 3 januari 1968. Het eerste jaar werd een verlies van 800.000 BEF gemaakt, vanaf het tweede jaar was er winst. In de beginjaren was de krant sterk beursgeori?nteerd.
GROEI
Gezien er weinig middelen beschikbaar waren, groeide het dagblad eerst voorzichtig. In de jaren ’70 bedroeg de oplage net boven 10.000 exemplaren. In de jaren ’80 groeide de oplage, de krant zelf en het personeel van De Tijd onder stimulans van algemeen directeur Jan Lamers.
Tal van initiatieven in de jaren ’80 (nieuwsbrief De Belegger, start Tijd Electronic Services) en tijdens de jaren ’90 (Tijd Academie, Tijd Agenda en Tijdnet) maakten van De Tijd een complete zakenkrant. Een krant die zich zowel richt naar beleggers, bedrijfsleiders en kaderleden als naar iedereen die economisch begaan of ge?nteresseerd is.
VERBREDING
Naast de verdieping van de kernactiviteiten (beleggen en ondernemen) ging van de redactie een verbreding uit naar aanverwante activiteiten (binnenlandse en buitenlandse politiek, cultuur, …).
Op 3 november 2003 veranderde de naam van de krant in De TIJD. Sindsdien is er ook een nieuw katern “Pigment” met daarin elke dag artikels over cultuur, sport, …
BACK IN BUSINESS
Op 29 april 2005 wordt De Tijd overgenomen door De Persgroep. In juni 2006 wordt De Tijd samen met L’Echo ondergebracht in Mediafin nv.
De Tijd trekt vanaf 1 mei 2006 opnieuw de kaart van de zakenkrant. De krant verschijnt van dinsdag t.e.m. zaterdag. Op maandag wordt de papieren versie vervangen door De Tijd online.
Sinds mei 2009 verschijnt de krant op zalmroze papier. In de internationale media is zalmroze inmiddels het symbool voor topjournalistiek in het economische, financi?le, sociale en politieke speelveld, en dat is ook precies wat De Tijd wil bieden.
De krant was op 23 februari 1995 de eerste Vlaamse krant die ook een online editie kreeg. Ze bereikte eind 2007 via haar website www.tijd.be gemiddeld 85.000 unieke bezoekers per werkdag; in 2013 zijn dat er al 153.800. De Tijd staat intussen dan ook bekend voor zijn uitstekende digitale verkoop (computer en mobiele toestellen).
IMAGOCAMPAGNES
De baselines van het dagblad
- Het lijfblad van de manager (voor 1996)
- Voorkennis van zaken (1996-2002)
- Uit op inzicht (2002-11/2003)
- De essentie (11/2003 – 04/2006)
- Voorkennis van zaken (05/2006-09/2008)
- Tel mee (09/2008 – 04/2010)
- Voor belangrijke zaken neemt u De Tijd (04/2010-04/2013)
- Ziet u al de mogelijkheden? De Tijd (04/2013 – heden)