FAST FASHION
Tegenwoordig lijkt het alsof er het hele jaar door solden zijn, altijd heb je wel ergens een afprijshoekje in kledingwinkels. De mode-industrie draait op volle toeren, met elke week nieuwe collecties in de winkels en trends die razendsnel veranderen. Veel jongeren worden verleid om voortdurend nieuwe kleren te kopen tegen lage prijzen. Dit fenomeen, beter bekend als fast fashion, heeft echter een donkere kant. Het productieproces van deze kleding is vaak schadelijk voor het milieu en gaat gepaard met erbarmelijke werkomstandigheden voor de arbeiders die de kleren maken. Maar wie is er verantwoordelijk voor deze problemen? De merken, de consumenten, of de overheid?
Ga met je leerlingen aan de slag om de volledige productieketen van fast fashion te onderzoeken: van de katoenplantages tot de kledingwinkels. Ontdek zo de impact van dit systeem op mens als planeet. Laat hen nadenken over hun eigen koopgedrag en daag hen uit om creatieve oplossingen te bedenken. Hoe kunnen zij zelf bijdragen aan een eerlijker en duurzamer mode-industrie?
Bekijk ook de andere Opiniedossiers. |
Wat komt aan bod?
Les 1
- Opwarmer: leerlingen ontdekken de herkomst van hun kleding.
- Productieketen: leerlingen onderzoeken de verschillende stappen in het kledingproductieproces.
- Merkenanalyse: leerlingen analyseren de impact van verschillende kledingmerken.
Les 2
- Campagne: leerlingen ontwerpen een campagne rond bewustwording van fast fashion.
- Reflectie: leerlingen bespreken hun koopgedrag en verkennen duurzame alternatieven.
- De leerlingen verdiepen zich in de materie.
- Leerlingen ontwikkelen een diepgaand begrip van de ethische, ecologische, en economische dimensies van fast fashion.
- Leerlingen leren om kritisch te reflecteren op maatschappelijke trends, hun eigen gedrag en de effecten daarvan. (Onderwijsdoel Vlaanderen 09.07)
- De leerlingen selecteren relevante informatie bij het lezen en beluisteren van teksten. (Onderwijsdoel Vlaanderen 03.02)
- Leerlingen presenteren hun bevindingen op een creatieve en overtuigende manier.
- Leerlingen onderzoeken verschillende kledingmerken en hun impact op de fast fashion-industrie.
- De leerlingen gaan respectvol en constructief met anderen in interactie rekening houdend met elkaars grenzen. (Onderwijsdoel Vlaanderen 05.01)
- De leerlingen vormen en verdiepen hun mening.
- De leerlingen gaan geïnformeerd, beargumenteerd en constructief in dialoog over maatschappelijke thema’s. (Onderwijsdoel Vlaanderen 07.04)
- De leerlingen nemen doelgericht deel aan mondelinge en schriftelijke interactie. (Onderwijsdoel 03.04)
- De leerlingen reflecteren over economische modellen en duurzame economische ontwikkeling. (Onderwijsdoel 16.01.16)
Zo gebruik je het
- Download hieronder de lesvoorbereiding en de nodige bijlagen.
- Print of projecteer de opgegeven mediabronnen. De leerlingen moeten ook zelf de bronnen raadplegen, dus een laptop (individueel of per groepje) is noodzakelijk:
- StampMedia- Explainer: Levensloop van een T-Shirt
-
De correspondent: Fast fashion is ieders favoriete zondebok – maar dat is niet altijd terecht
-
En nou is het afgelopen: SHEIN – De Avondshow met Arjen Lubach
-
Projectcece: Nike en Duurzaamheid – Zo Duurzaam zijn je Sportkleding en Sneakers
-
Eos – Wetenschap: Weet je Watt? – Belangrijke booschap aan alle fasion lovers
-
Je kleding kopen op Vinted is duurzaam, toch | Het Groene Antwoord | Podcast van ASN Bank
-
De Standaard – Het ‘eerlijke’ katoen van westerse merken? Geoogst door Indiase kinderen
- Duur: ongeveer 1 lesuur per onderdeel
- Doelgroep: tweede en derde graad secundair onderwijs.