Home » FAST FASHION

FAST FASHION

Tegenwoordig lijkt het alsof er het hele jaar door solden zijn, altijd heb je wel ergens een afprijshoekje in kledingwinkels. De mode-industrie draait op volle toeren, met elke week nieuwe collecties in de winkels en trends die razendsnel veranderen. Veel jongeren worden verleid om voortdurend nieuwe kleren te kopen tegen lage prijzen. Dit fenomeen, beter bekend als fast fashion, heeft echter een donkere kant. Het productieproces van deze kleding is vaak schadelijk voor het milieu en gaat gepaard met erbarmelijke werkomstandigheden voor de arbeiders die de kleren maken. Maar wie is er verantwoordelijk voor deze problemen? De merken, de consumenten, of de overheid?

Ga met je leerlingen aan de slag om de volledige productieketen van fast fashion te onderzoeken: van de katoenplantages tot de kledingwinkels. Ontdek zo de impact van dit systeem op mens als planeet. Laat hen nadenken over hun eigen koopgedrag en daag hen uit om creatieve oplossingen te bedenken. Hoe kunnen zij zelf bijdragen aan een eerlijker en duurzamer mode-industrie?

Bekijk ook de andere Opiniedossiers.

Wat komt aan bod?

Les 1

Les 2

Aan welke doelstellingen werk je? 
  • De leerlingen verdiepen zich in de materie. 
  • Leerlingen ontwikkelen een diepgaand begrip van de ethische, ecologische, en economische dimensies van fast fashion.
  • Leerlingen leren om kritisch te reflecteren op maatschappelijke trends, hun eigen gedrag en de effecten daarvan. (Onderwijsdoel Vlaanderen 09.07)
  • De leerlingen selecteren relevante informatie bij het lezen en beluisteren van teksten. (Onderwijsdoel Vlaanderen 03.02)
  • Leerlingen presenteren hun bevindingen op een creatieve en overtuigende manier.
  • Leerlingen onderzoeken verschillende kledingmerken en hun impact op de fast fashion-industrie.
  • De leerlingen gaan respectvol en constructief met anderen in interactie rekening houdend met elkaars grenzen. (Onderwijsdoel Vlaanderen 05.01) 
  • De leerlingen vormen en verdiepen hun mening.
  • De leerlingen gaan geïnformeerd, beargumenteerd en constructief in dialoog over maatschappelijke thema’s. (Onderwijsdoel Vlaanderen 07.04)
  • De leerlingen nemen doelgericht deel aan mondelinge en schriftelijke interactie. (Onderwijsdoel 03.04)
  • De leerlingen reflecteren over economische modellen en duurzame economische ontwikkeling. (Onderwijsdoel 16.01.16)

Zo gebruik je het 

Dit heb je nodig



Aanmelden

Meld je aan om een week lang gratis kranten en magazines in de klas te ontvangen of om de status van je bestelling te volgen.

Heb je nog geen account? Dan moet je eerst registreren.

Let op: De themadossiers en het lesmateriaal op de website van Nieuws in de Klas kan je zo gebruiken.

 

Wachtwoord vergeten?

Wachtwoord herstellen

Vul je e-mailadres in. We sturen je een mail met instructies om je wachtwoord te wijzigen.

 

Aanmelden

Subscribe to our mailing list

* indicates required

Nieuws in de Klas gebruikt deze informatie enkel om je op de hoogte te brengen van activiteiten, weetjes en trends uit de sector en van onze organisatie. Vink hieronder 'nieuwsberichten' aan als je op de hoogte wil blijven:

Je kan op elk moment jouw gegevens verwijderen door op de link 'Abonnement opzeggen' te klikken onderaan elke e-mail die je van ons ontvangt, of te mailen naar info@nieuwsindeklas.be. Bezoek onze website voor meer informatie over onze privacyverklaring. Door hieronder te klikken, stem je ermee in dat wij jouw gegevens mogen verwerken in overeenstemming met deze voorwaarden.

We gebruiken MailChimp als ons marketingplatform. Door hieronder te klikken om u te abonneren, erkent u dat uw informatie zal worden overgebracht naar MailChimp voor verwerking. Lees hier meer over de privacypraktijken van MailChimp.