Home » Genderrollen onder de loep

Genderrollen onder de loep

Sinds de lancering van de Netflix-minireeks Adolescence is er veel te doen over de invloed van sociale media, de manosphere en online rolmodellen zoals Andrew Tate. Hoe beïnvloeden zij jongeren? Welke ideeën over mannelijkheid en vrouwelijkheid leven er online? En hoe denken jouw leerlingen hier eigenlijk over? Misschien leeft Tate in jouw klas – of juist helemaal niet. Hoe dan ook, tijd om het gesprek open te breken over gender.   

Met het Opiniedossier “Genderrollen onder de loep” gaan we verder dan alleen toxische mannelijkheid. We willen het hebben over gender: een persoonlijk en belangrijk onderwerp dat raakt aan hoe we onszelf en anderen zien in de samenleving. Het roept vragen op over hoe verwachtingen en normen ons beïnvloeden: de ideeën die we meekrijgen over wat het betekent om een jongen, een meisje, geen van beide of allebei te zijn. 

Deze les geeft leerlingen de ruimte om na te denken over genderrollen, hoe deze tot stand komen en welke impact ze hebben op ons dagelijks leven. Leerlingen denken na over hoe ze zelf naar gender kijken en hoe ze die rollen zouden willen zien. Samen verkennen jullie verschillende aspecten van gender, zoals stereotypering, maatschappelijke verwachtingen, persoonlijke ervaringen en welke bewegingen er anno 2025 zijn.

Dit is een opiniedossier dat een gevoelig thema aankaart en mogelijks emoties oproept (zoals frustratie, onzekerheid, weerstand). Bekijk als leerkracht best op voorhand even of dit thema geschikt is voor jouw leerlingen. 

Dit dossier bevat een uitgebreid aanbod aan methodieken, maar je hoeft niet alles te doorlopen – je kan er ook enkele uitkiezen.

Bekijk ook de andere Opiniedossiers.

Wat komt aan bod?

Les 1

Les 2

Aan welke doelstellingen werk je? 
  • De leerlingen verdiepen zich in het concept genderrollen en reflecteren op hun invloed in het dagelijks leven.
  • De leerlingen leren kritisch na te denken over maatschappelijke normen en stereotypen. (Onderwijs doel vlaanderen 07.02)
  • De leerlingen denken kritisch na over genderrollen en genderstereotypering een uitdaging kunnen zijn voor de maatschappij. (Onderwijs doel vlaanderen 07.03)
  • De leerlingen verkennen hoe ze genderrollen kunnen weergeven door middel van een moodboard.
  • De leerlingen ontwikkelen empathie en respect voor verschillende perspectieven en ervaringen (Onderwijsdoel Vlaanderen 05.01).
  • De leerlingen leren informatie uit verschillende bronnen kritisch te verwerken (Onderwijsdoel Vlaanderen 13.04).
  • De leerlingen formuleren hun mening over maatschappelijke vraagstukken, zoals genderrollen, en gaan beargumenteerd in dialoog (Onderwijsdoel Vlaanderen 07.04).

Zo gebruik je het 

Dit heb je nodig



Aanmelden

Meld je aan om een week lang gratis kranten en magazines in de klas te ontvangen of om de status van je bestelling te volgen.

Heb je nog geen account? Dan moet je eerst registreren.

Let op: De themadossiers en het lesmateriaal op de website van Nieuws in de Klas kan je zo gebruiken.

 

Wachtwoord vergeten?

Wachtwoord herstellen

Vul je e-mailadres in. We sturen je een mail met instructies om je wachtwoord te wijzigen.

 

Aanmelden

Subscribe to our mailing list

* indicates required

Nieuws in de Klas gebruikt deze informatie enkel om je op de hoogte te brengen van activiteiten, weetjes en trends uit de sector en van onze organisatie. Vink hieronder 'nieuwsberichten' aan als je op de hoogte wil blijven:

Je kan op elk moment jouw gegevens verwijderen door op de link 'Abonnement opzeggen' te klikken onderaan elke e-mail die je van ons ontvangt, of te mailen naar info@nieuwsindeklas.be. Bezoek onze website voor meer informatie over onze privacyverklaring. Door hieronder te klikken, stem je ermee in dat wij jouw gegevens mogen verwerken in overeenstemming met deze voorwaarden.

We gebruiken MailChimp als ons marketingplatform. Door hieronder te klikken om u te abonneren, erkent u dat uw informatie zal worden overgebracht naar MailChimp voor verwerking. Lees hier meer over de privacypraktijken van MailChimp.