Home » Journalist in de klas

Journalist in de klas

Altijd al willen weten hoe het is om journalist te zijn? Of hoe je dat precies wordt? Wat vinden journalisten leuk aan hun job en wat niet? Ontdek het samen met je leerlingen via een reeks interviews met ervaren journalisten uit de Vlaamse media.

Podcast & Videos

Bert Rymen neemt je een dagje mee naar de audioredactie van De Tijd. Hij presenteert samen met enkele collega's 'De 7'

Een podcast, wat is dat precies? En hoe begin je daar aan? Ontdek het samen met de podcastredacteurs van De Standaard.

Ga mee naar de nieuwste voorstelling van Studio 100 met journalist Jan Ruysbergh van Dag Allemaal. Ontdek hoe magazinejournalisten interviews afnemen en de juiste vragen stellen om vervolgens boeiende artikels te kunnen schrijven.

In deze aflevering vertelt docent journalistiek aan de Thomas More hogeschool Ann Verlinden over artificiële intelligentie (AI) in de journalistiek. En wat blijkt? Er zijn voor- maar ook nadelen.

In deze aflevering vertelt journalist Liesbet De Kock over het dossier 'Het glazen plafond van de universiteit' dat ze schreef voor Apache. Ze legt o.a. uit hoe vrouwen nog steeds ondervertegenwoordigd zijn in topposities, en hoe discriminatie daarvan (onbewust) de oorzaak is.

Hoe selecteren journalisten nieuws en hoe gaan ze na of informatie correct is? Ontdek het hier met de journalisten van Het Nieuwsblad.

Nieuws voor TikTok, hoe maak je dat? Ontdek het hier met journalist Thomas Lips!

Sportanker Lies Vandenberghe neemt je een dag mee naar de sportredactie van News City.

Neem een kijkje achter de schermen van HLN Live met Thomas Everix, Freek Braeckman en Paul D'Hoore.

Hoe gaat het er echt aan toe op de redacties van Mediahuis? Wie werkt er op de redactie en waarom kozen ze voor een job als journalist?

In deze podcast vertellen Marjorie Blomme, hoofdredacteur van StampMedia, en Janine Meijer, o.a. freelance journalist bij Apache, over de zin (en onzin) van sociale media in de journalistiek.

In deze aflevering vertelt socioloog en technologiedeskundige Ben Caudron over technologie in de journalistiek, en waarom dat dat zowel een zegen als een vloek is.

In deze podcast praten fotografen Freedom Agyemang (StampMedia) en Han Soete (DeWereldMorgen) over hoe zij met beelden verhalen vertellen.

In deze podcast praten journalisten Tine Hens (o.a. MO*) en Ilse Boeren (EOS Wetenschap) over hoe zij als journalist berichten over het klimaat, wat de moeilijkheden en uitdagingen daarbij zijn, en hoe verbonden journalistiek en de klimaatcrisis zijn.

In deze aflevering vertelt onderzoeksjournalist Hind Fraihi van Apache over desinformatie, waar het vandaan komt, en hoe we het kunnen herkennen.

In deze aflevering vertelt MO*-journalist Tine Danckaers over migratie en het Midden-Oosten, en waarom die thema's belangrijk zijn voor haar. En over het belang van taal in de journalistiek.

In deze aflevering vertelt StampMediajournalist Igor Bulcke over waarom journalistiek belangrijk is, het gebruik van TikTok, en dat je maar beter kritisch luistert naar wat politici vertellen.

In deze aflevering vertelt journalist Kim Verhaege van EOS Wetenschap over over zijn drang naar boeiende verhalen en het wetenschappelijk onderbouwen van meningen.

In deze aflevering vertelt journalist Gilles Michiels van cultuurtijdschrift rekto:verso over zijn liefde voor het woord.

In deze aflevering vertelt Harry De Paepe van Doorbraak.be over de brede blik van de journalist.

In deze aflevering maak je kennis met politiek journaliste Hannelore Simoens van DPG Media.

In deze aflevering vertelt onderzoeksjournalist Steven Vanden Bussche van Apache over professionele nieuwsgierigheid.

In deze aflevering vertelt onderzoeksjournalist Charis Bastin van MO* over wat het betekent om online coördinator te zijn.

In deze video maak je kennis met journaliste en podcaster Silke Vandenbroeck van Metro.

In deze video maak je kennis met Kenneth Dee, technologie-expert bij DPG Media

Er komen regelmatig nieuwe interviews bij, dus kom zeker terug voor meer!

Hebben je leerlingen zelf ook prangende vragen voor onze journalisten? Stuur ons een mailtje via info@nieuwsindeklas.be en wie weet gaan jouw leerlingen binnenkort aan de slag als interviewers. 

 

Klasopdrachten – Ga zelf aan de slag als journalist

Bekijk de video’s van Journalist in de Klas en bespreek met je leerlingen. Wie in de klas ziet het zitten om journalist te worden? Welke elementen spreken hen aan en welke niet?

Laat je leerlingen zelf in de rol kruipen van journalist! Ga op zoek naar leuke onderwerpen en schrijf er artikels over met bijhorende foto’s of interview enkele mensen en giet het in een leuke podcast of Youtubevideo. Ga dan zeker ook eens piepen op www.krantenmaker.be, de online tool om zelf een krant te maken.


Aanmelden

Meld je aan om een week lang gratis kranten en magazines in de klas te ontvangen of om de status van je bestelling te volgen.

Heb je nog geen account? Dan moet je eerst registreren.

Let op: De themadossiers en het lesmateriaal op de website van Nieuws in de Klas kan je zo gebruiken.

 

Wachtwoord vergeten?

Wachtwoord herstellen

Vul je e-mailadres in. We sturen je een mail met instructies om je wachtwoord te wijzigen.

 

Aanmelden

Subscribe to our mailing list

* indicates required

Nieuws in de Klas gebruikt deze informatie enkel om je op de hoogte te brengen van activiteiten, weetjes en trends uit de sector en van onze organisatie. Vink hieronder 'nieuwsberichten' aan als je op de hoogte wil blijven:

Je kan op elk moment jouw gegevens verwijderen door op de link 'Abonnement opzeggen' te klikken onderaan elke e-mail die je van ons ontvangt, of te mailen naar info@nieuwsindeklas.be. Bezoek onze website voor meer informatie over onze privacyverklaring. Door hieronder te klikken, stem je ermee in dat wij jouw gegevens mogen verwerken in overeenstemming met deze voorwaarden.

We gebruiken MailChimp als ons marketingplatform. Door hieronder te klikken om u te abonneren, erkent u dat uw informatie zal worden overgebracht naar MailChimp voor verwerking. Lees hier meer over de privacypraktijken van MailChimp.