Waarom Nieuws in de Klas?
Nieuws is overal
Nieuws is overal aanwezig. Via internet, radio, televisie, kranten, boeken, tijdschriften, vrienden en de mobiele telefoon komen kinderen en jongeren in aanraking met beelden, geluiden en teksten. Ze gaan echter anders met nieuws en informatie om dan volwassenen. Iedereen checkt het nieuws dan ook op zijn eigen manier, vindt andere dingen belangrijk, volgt andere nieuwsbronnen en interpreteert ze op eigen wijze. Voor een snelle nieuwsgaring wenden kinderen en jongeren zich ook eerder tot sociale media, waar ook fake news aan een sneltempo circuleert.
Leerkrachten spelen cruciale rol
Het is belangrijk dat kinderen en jongeren op diverse manieren in contact komen met nieuws en er kritisch mee leren omgaan. Er is dan ook zo veel nieuws en niet alles is even betrouwbaar of genuanceerd. Jij als leerkracht speelt daarbij een belangrijke rol.
Maar hoe begin je daar aan? Wel, door Nieuws in de Klas te gebruiken. Jouw dagelijkse dosis actualiteit, het hele schooljaar door. Met Nieuws in de Klas leren kinderen en jongeren werken met verschillende nieuwsbronnen en ontdekken ze hoe ze die bronnen moeten interpreteren.
“De kinderen vinden het leuk en zijn steeds verbaasd dat er zoveel nieuwsmedia zijn en dat het toch over hetzelfde nieuws gaat! Ze leren zo de verschillende invalshoeken kennen.”
(deelnemende leerkracht)“Ik vind dat het leerlingen op een andere manier naar nieuws doet kijken en beoordelen.
In het begin is het met een beetje tegenzin, maar na een week kijken ze er zelf al naar uit. Ze worden nieuwsgieriger.”
(deelnemende leerkracht)
Op de website vind je kant en klaar lesmateriaal, themadossiers, audiovisuele content en je er kan ook kranten en magazines aanvragen. Met andere woorden: een tornado aan nieuws, maar dan netjes gebundeld in één pakket. Tot op de drempel van je klaslokaal.
Nieuws in de Klas is met andere woorden een educatief project dat bijdraagt tot het vormen van leerlingen tot geïnformeerde, kritische en ‘mediawijze’ burgers. En stimuleert jongeren via het onderwijs om kritisch en bewust, maar ook actief en creatief om te gaan met nieuws en actualiteit.
“De leerlingen vonden dit een leuk en leerrijk project. Zeker voor herhaling vatbaar dus!”
(deelnemende leerkracht)